Е.Ф. АБРАМОВА, отличник народного просвещения, зав. кабинетом математики ИУУ, ИПК ПК с 1984 по 1996 год
Лучшие годы Я работала в Тюменском ИУУ с 1984 по 1996 годы. Это были годы наибольшего творчества. Мы работали с педагогическими коллективами всех районов юга области и Ямало-Ненецкого автономного округа.
В связи с реформированием школьного образования появились альтернативные учебники. Авторские коллективы с помощью методистов пытались довести свои идеи до каждого учителя России. С этой целью в Москве, в Центральном ИУУ собирали методистов всех регионов. Шёл обмен опытом в масштабах всей страны.
Наш институт приглашал учителя математики Ленинградской школы № 526 А.А. Окунева, учителя из г.Уфы М.И. Цехова, которые проводили курсы с учителями математики нашей области. Приезжая в районные школы, мы видели, что учителя используют 15 различных начал урока Анатолия Арсентьевича Окунева, способ решения тригонометрических уравнений М.И. Цехова, некоторые из 75 способов решения задач Романа Григорьевича Хазанкина из г. Белорецка Башкирской республики. А это означает, что встречи, которые мы проводили для совершенствования методического уровня педагогов Тюменской области, не прошли даром.
Автор учебника геометрии, который учителя математики предпочли всем остальным пособиям по этой дисциплине, Л.С. Атанасьян, академик, живущий в Париже и работающий в ЮНЕСКО, приезжал в Тюмень и обучал учителей всех школ области.
Обмен передовым опытом шёл на всех уровнях: в школе, в районе, в области, в республике.
С 1990 по 2005 год на кафедрах ИПК ПК и ТОГИРРО повысили квалификацию 3573 учителя математики.
В последние годы моей трудовой деятельности в институте я возглавляла «Лабораторию уровневой дифференциации». Учились определять уровень обученности и уровень обучаемости каждого ученика. В зависимости от этого «разводили» цели и содержание обучения так, чтобы каждый ученик усвоил тему в соответствии со своим уровнем развития.
Это были самые интересные двенадцать лет моей педагогической деятельности.
E.F. ABRAMOVA,
Honorary Worker of General Education
Head of the mathematics department
from 1984 to 1996
Best years
I worked at Tyumen Teacher Training Institute from 1984 to 1996. These were the years of greatest creativity. We worked with pedagogical teams of all regions of the south of the region and the Yamalo-Nenets Autonomous district.
In this regard with the reform of school education, alternative textbooks appeared. The author's teams, with the help of methodologists, tried to bring their ideas to every teacher in Russia. To this end, methodologists from all regions were gathered in Moscow, in the Central Teacher Training Institue. There was an exchange of experience throughout the whole country.
Our institute invited teachers of mathematics of Leningrad school No. 526 A.A. Okunev, teachers from Ufa M.I. Tsekhov, who conducted courses with teachers of mathematics of our region. Coming to district schools, we saw that teachers use 15 different beginnings of the lesson of Anatoly Arsentievich Okunev, a way to solve the trigonometric equations of M.I. Tsekhov, some of the 75 ways to solve the problems of Roman Grigorievich Khazankin from Beloretsk of the Bashkir Republic. And this means that the meetings that we held to improve the methodological level of teachers of the Tyumen region did not go for nothing.
The author of the textbook of geometry, which mathematics teachers preferred to all other guides in this discipline, L.S. Atanasyan, an academician living in Paris and working at UNESCO, came to Tyumen and taught teachers of all schools in the region.
The exchange of best practices took place at all levels: at school, in the district, in the region, in the republic.
From 1990 to 2005, at the departments of Tyumen Regional Institute and TOGIRRO, 3,573 teachers of mathematics improved their qualifications.
In the last years of my work at the institute, I headed the "Laboratory of Level Differentiation." They learned to determine the level of learning and the level of learning of each student. Depending on this, the goals and content of the training were "bred" so that each student learned the topic in accordance with their level of development.
These were the most interesting twelve years of my pedagogical activity.