И.М. Тарасова, директор ИУУ с 1970 по 1974 год
Институт жил обычной жизнью
В 1952 году мы с мужем окончили Тюменский Педагогический институт и были направлены на работу учителями истории в рабочий поселок Голышманово. Проработали там 16 лет и в конце 1968 года перебрались в Тюмень. Я стала работать в аппарате ОБЛОНО школьным инспектором. А через полтора года была назначена директором областного Института усовершенствования учителей. Проработала 4,5 года (с апреля 1970г. по август 1974г.). Уговорили меня идти работать в ИУУ Худолеев Прохор Кузьмич - заведующий ОБЛОНО.
В это время шел массовый, почти по всем предметам и классам, переход на новые программы. В связи с этим перед ИУУ встала задача осуществить переподготовку учителей области. И вторая задача, которая была поставлена передо мной, - обеспечить спокойную, творческую обстановку в институте.
У института не было своего общежития, не было аудиторий для чтения лекций. Денег на переподготовку учителей отпускалось мало. Плохое финансовое обеспечение не позволяло арендовать помещения для курсов. Единственная возможность разместить приезжих – раскладушки в школах и в училищах во время школьных каникул. Но директоров школ, желающих предоставить места для курсантов, не было. Без помощи заведующего ОБЛОНО П.К. Худолеева, позднее Н.С. Игнатовича и отдела науки и учебных заведений обкома КПСС я бы ничего не могла сделать.
В отделе науки и учебных заведений в то время работали очень доброжелательные люди, и я их всегда с благодарностью вспоминаю. Это Афонасенкова М.М., Артомонова А.А., Гарифуллин И.Б. Не помню ни одного случая, чтобы к моей просьбе отнеслись равнодушно. А методистам нередко приходилось не только работать над лекциями и читать их, но и таскать матрацы, подушки и раскладушки. Но никто не возмущался. Финансовый отдел ОБЛОНО строго следил за выполнением сметы, так что нанимать грузчиков денег не было.
Организовывали мы курсы и семинары и в сельских районах. Туда выезжали методисты института.
Завучем в институте работала Анна Григорьевна Никитина – заслуженный учитель школы РСФСР. Умная, требовательная, трудолюбивая, она умела находить подход к людям. К ней обращались методисты за советами по содержанию своих лекций, предложениями, рекомендациями. Наряду со стажистами, такими, как Савченко Т.Т., Варламова Л.Ф., Ларионова А.Г., Зобнина Т.П. и другие, были люди, пришедшие на работу при мне, – Шлифер С.Р., Данилова Т.Н., Карева М.П., Рыболовлева Л.В. и др.
Я не видела праздно слоняющихся лодырей. Все работали добросовестно, в силу своих способностей. Жаль, что возможности воплотить в жизнь то количество идей, которое рождалось в умах методистов, у института было мало. И, тем не менее, печатали методические рекомендации и материалы по обобщению опыта.
У каждого в работе есть свой метод, не знаю, заметно это было или нет, но я старалась показать, какие профессионалы работают в институте: организовывала их выступление в печати на конференциях и т. д.
А в общем, институт жил обычной жизнью. Всё было подчинено задаче совершенствования обучения в школах. На курсах читали преподаватели вузов Тюмени, в первую очередь преподаватели Тюменского педагогического института, приглашались лекторы из других областей, из Москвы. Много внимания уделялось изучению, обобщению и внедрению в практику передового опыта учителей.
Я вела на телевидении программу «Трибуна учителя», в которой делились опытом работы лучшие учителя, руководители школ.
Мы не только учили других, но много учились и сами. Центральный институт усовершенствования учителей неустанно занимался повышением нашей квалификации.
The Institute lived a normal life
I.M. Tarasova,
Director of Istitute of Professional Pedagogical Training o from 1970 to 1974
In 1952, my husband and I graduated from the Tyumen Pedagogical Institute and were sent to work as history teachers in the working village of Golyshmanovo. They worked there for 16 years and at the end of 1968 moved to Tyumen. I began working as a school inspector. And a year and a half later she was appointed director of the regional Institute for the Improvement of Teachers. She worked for 4.5 years (since April 1970 until August 1974). They persuaded me to go to work InIstitute of Professional Pedagogical Training Khudoleev Prokhor Kuzmich - head of the regional department of national education.
At this time, there was a massive transition, in almost all subjects and classes, to new programs. In this regard, the InIstitute of Professional Pedagogical Training faced the task of retraining the teachers of the region. And the second task that was set in front of me is to ensure a calm, creative environment at the institute.
The institute did not have its own dormitory, there were no lecture audiences. Little money was given for retraining teachers. Poor financial support prevented the rental of course space. The only opportunity to place visitors is layouts in schools and in schools during school holidays. But there were no school directors who wanted to provide places for cadets. Without the help of the head of the regional department of national education P.K. Khudoleev, later N.S. Ignatovich and the department of science and educational institutions of the CPSU regional committee, I could not have done anything.
In the department of science and educational institutions at that time, very friendly people worked, and I always thank them with gratitude. This is Afonasenkova M.M., Artomonova A.A., Garifullin I.B. I do not remember a single case so that my request was treated indifferently. And Methodists often had to not only work on lectures and read them, but also carry mattresses, pillows and layouts. But no one was indignant. The financial department of regional department of national education strictly monitored the implementation of the estimate, so there was no money to hire movers.
We also organized courses and seminars in rural areas. Methodists of the institute went there.
Head Teacher at the institute was Anna Grigoryevna Nikitina - Honored Teacher of the School of the RSFSR. Smart, demanding, hardworking, she knew how to find an approach to people. She was approached by methodologists for advice on the content of their lectures, proposals, recommendations. Along with trainees such as Savchenko T.T., Varlamova L.F., Larionova A.G., Zobnina T.P. and others, there were people who came to work with me - Shlifer S.R., Danilova T.N., Kareva M.P., Rybolovleva L.V. and others.
I didn't see the elephant boats. Everyone worked in good faith, because of their abilities. It is a pity that the institute had little opportunity to realize the number of ideas that were born in the minds of Methodists. Nevertheless, they printed methodological recommendations and materials on the synthesis of experience.
Everyone in the work has their own method, I don't know whether it was noticeable or not, but I tried to show which professionals work at the institute: I organized their speech in print at conferences, etc.
And in general, the institute lived an ordinary life. Everything was subordinate to the task of improving education in schools. The courses were read by teachers of universities in Tyumen, primarily teachers of the Tyumen Pedagogical Institute, lecturers from other fields, from Moscow were invited. Much attention was paid to the study, synthesis and implementation of teachers' best practices.
I hosted the program "Tribune of Teachers" on television, in which the best teachers and school leaders shared their experience.
We not only taught others, but also learned a lot ourselves. The Central Institute for the Advancement of Teachers has worked tirelessly to improve our skills.